بازی مافیا یک بازی گروهی است که در آن دو تیم مافیا و شهروندان در جنگ هستند. هدف مافیا این است که تمام شهروندان را از بین ببرد و هدف شهروندان این است که تمام مافیا را شناسایی و اعدام کند. این بازی دارای دو فاز شب و روز است که در هر فاز اتفاقات مختلفی رخ می دهد. در فاز شب، مافیا می تواند یک شهروند را بکشد و سایر نقش های خاص مثل کارآگاه، دکتر، تک تیرانداز و غیره می توانند قدرت های خود را به کار بگیرند. در فاز روز، بازیکنان می توانند با یکدیگر بحث کنند و رای گیری کنند که کدام یک از آن ها مافیا است و آن را از بازی خارج کنند. این بازی تا زمانی ادامه می یابد که یکی از تیم ها برنده شود.
برای انجام این بازی به یک راوی (یا خدا) نیاز دارید که بازی را هدایت کند و به هر بازیکن یک نقش اختصاص دهد. نقش های بازی مافیا متنوع و جذاب هستند و شما می توانید بسته به تعداد بازیکنان و سطح دشواری مورد نظرتان، نقش های مختلفی را انتخاب کنید. برخی از نقش های معروف بازی مافیا عبارتند از:
این فقط برخی از نقش های ممکن بازی مافیا هستند و شما می توانید نقش های جدید و خلاقانه خود را اضافه کنید و یا در این لینک با تمامی نقش های بازی مافیا آشنا شوید و همچنین در این لینک سناریو های مختلف بازی مافیا رو یاد بگیرید. برای انجام این بازی به یک اپلیکیشن تقسیم نقش بازی مافیا نیاز دارید که هر کارت را به یک نقش مرتبط کنید. سپس تقسیم نقش کنید و به هر بازیکن یک نقش بدهید. بازیکنان نباید نقش خود را به دیگران بگویند.
برای شروع بازی، راوی می گوید که همه چشم ها را ببندند و شب شروع می شود. در شب، راوی نقش های خاص را یکی یکی صدا می زند و آن ها را از خواب بیدار می کند. سپس آن ها قدرت های خود را به کار می برند و راوی نتیجه را به آن ها می گوید. بعد از اتمام فاز شب، راوی می گوید که همه چشم ها را باز کنند و روز شروع می شود. در روز، راوی می گوید که کی در شب کشته شده است و آن را از بازی خارج می کند. سپس بازیکنان می توانند با یکدیگر بحث کنند و شواهد و استدلال های خود را بیان کنند. در انتهای فاز روز، راوی رای گیری می کند و بازیکنی که بیشترین رای را داشته باشد را از بازی خارج می کند. این چرخه تا زمانی که یکی از تیم ها برنده شود ادامه می یابد.
اگر علاقه مند به این بازی جذاب هستید در این صفحه با دوستانتان بازی کنید و لذت ببرید.
بازی مافیا بک بازی استدلالی استنتاجی نقش مخفی است که شامل سناریو ها و نقش های زیادی است که شما در وایت شو می توانید علاوه بر آشنایی با این سناریو ها و نقش ها نیز بازی را تقسیم نقش و گردانندگی کنید و لذت ببرید.
همچنین نیز در وایت شو بسیاری بازی جذاب همانند مافیا وجود دارد که در این لینک می توانید با آن ها آشنا شوید.
در صورتی هم که از بازی خوشتون اومد می توانید به قسمت فروشگاه مراجعه کنید و بازی را تهیه بفرمایید.
اولین چیزی که در تاریخچهی این بازی محبوب قابل تامل است این است که این بازی توسط دیمیتری دیویدوف «Dmitry Davidoff» در سال ۱۹۸۷ و در بخش روانشناسی دانشگاه مسکو، بین یک دانشجو و یک استاد روانشناسی با لباسهایی رسمی برگزار شد. در جریان این تحقیق، دیمیتری در نامهای به اندرو پلوتکین «Andrew Plotkin» بیان کرد که کل رویکرد بازیای که او در حال ساخت آن است از مطالعات مدرسهی روانشناسی لو ویگوتسکی و تست تورینگ «Tunings’ Test» نشأت گرفته است.
دیمیتری در این نامه بیان کرد که مجبور کردن بازیکنان به پذیرش اشتباهاتی که انجام دادهاند یکی از دغدغههای اصلی او بوده است. او در آن نامه اظهار داشت که او همچنان در حال یافتن چیزهای جدیدی در بازی مافیا است و قضیه به طرز شگفتآوری اکتشافی است. ایده بازی دیمیتری ساده بود، جدال اقلیتی آگاه در مقابل اکثریتی ناآگاه در قالب درگیری یک گروه مافیا و شهروندانی بیگناه و سادهدل! بازی مافیایی که دیمیتری طراحی کرده بود، چند ویژگی اصلی داشت:
او این بازی را توسعه داد تا تحقیقات روانشناسی را با وظایف خود در آموزش دانشآموزان دبیرستانی ترکیب کند. طبیعتا خیلی زود این بازی در سایر کالجها و مدارس شوروی و همچنین در سراسر جهان محبوب شد. دیمیتری بعد از پایان تحصیلات در رشته روانشناسی، در همان دانشکدهی روانشناسی دانشگاه مرکزی مسکو مشغول تدریس شد و این فرصت مناسبی بود تا بازی ابداعی خود را گسترش دهد و آن را با اهداف تحقیقاتی بین دانشجویانش ترویج کند. در حالت کلی این تحقیقات علمی شروع گسترش بیشتر مافیا در فضای علمی و دانشگاهی بود. تا اینکه در سال ۱۹۹۸ بر اساس این بازی، کتابی درسی درباره ارتباطات غیرکلامی منتشر شد و در مدارس روسیه بهمنظور آموزش روشهای مختلف خواندن، زبان بدن و سیگنالهای غیرکلامی در قالب بازی تدریس شد.
بازی مافیا ترکیبی از بررسیهای روانشناسی، همکاری، فریب، ارتباط، مشاهده، بیان دیدگاه، احساسات، توانایی قضاوت، تفکر ریاضیاتی و منطقی است.در ژانویه سال ۱۹۹۹ یک دانشجوی دیگر از دانشگاه دولتی مسکو به نام الکس تراسو، اولین وبسایت رسمی بازی مافیا را تأسیس کرد. این وبسایت نقش مهمی در علمیتر شدن این بازی و ظهور نقشهای جدید در آن داشته است. در سال ۱۹۹۷ شخصی به نام اندرو پولکین با تغییراتی در این بازی و شبیهسازی نقشهای مافیا و شهروند به گرگینه و روستایی، بازی «گرگینه» (werewolf) را ساخت که دستورالعملهای آن هم تا حد بسیار زیادی شبیه بازی مافیای دیمیتری بود. جالب است بدانید که مافیا یکی از ۵۰ بازی رومیزی مهم و محبوب تاریخی- فرهنگی از سال ۱۸۰۰ تا به امروز است.
مافیا به ما درس زندگی می ده. یاد می گیریم هم اعتماد کردن برای زندگی لازمه و هم اعتماد نکردن! همون قدر که اعتماد کردن می تونه مهلک باشه، اعتماد نکردن هم می تونه کار را خراب کنه. یاد می گیریم هم خودمون به صورت فردی باید خوب بازی کنیم و هم برای تیممون تلاش کنیم. خیلی موقع ها تیم از فرد مهم تره! متوجه میشی بعضی موقع ها برای نتیجه گرفتن، تشخیص فقط مهم نیست. یه بخش مهم کار اینه که باید بتونی بقیه رو قانع کنی.
بیشتر که بازی کنی می بینی اونی که دیروز دوستت بود، امروز دشمنته. اونی که دیروز دشمنت بوده امروز دوستت. آدم ها عوض می شند کاراشون و نقش هاشون و به طبع اون، رفتار ما هم باشون عوض میشه!
مافیا بازی می کنیم که عملکردمون در روابط بین فردی بهتر بشه. بهتر بتونیم کار تیمی انجام بدیم. تو تشخیص دوست های واقعی مون بهتر عمل کنیم و روابط با کیفیت تری داشته باشیم.
مافیا برای من مدت طولانی ای تفریح غالبم بود. کلی دوست جدید به این بهونه پیدا کردم. در کنار همه ی این ها کلی چیز یاد گرفتم. اگه بهم بگند مهم ترین نکته ای که از مافیا یاد گرفتی چیه؟ می گم حقیقت همیشه در مقابل چشم ما وجود داره! این ما هستیم که اون رو می بینیم یا چشممون رو به روی اون می بندیم و می گیم نه مهم نیست!
این ما هستیم که به نقش ها هویت می دیم. مهم نیست قابلیت نقشمون چی باشه، باید خودمون خوب بازی کنیم. خیلی موقع ها بازی رو بازیکن هایی در میارند که نقششون شهروند ساده یا مافیای ساده است. داستان اینه که افراد به نقش ها ارزش می دند. بعضی نقش ها ممکنه امتیازاتی داشته باشند که مسیر درست رو براشون هموار تر کنه ولی شما با هر نقشی می تونی بهترین بازیکن باشی. یه معلم داشتیم می گفت هر شغلی که انتخاب می کنید، سعی کنید جزء دهک اول جامعه باشید. این طوری بازار کار و اینا مهم نیست، جامعه خودش میاد به سمت شما. شما به اون شغل ارزش می بخشید.
بعضی موقع ها خسته می شی ولی نباید نا امید شی. باید تا آخرین لحظه تلاشت رو بکنی. این جوری حداقل بعد بازی می تونی مثه ی گلادیاتور سرت رو بالا بگیری و بگی من همه ی زورم رو زدم. ایستاده مردن خیلی با شکوه تر از زانو زدنه! مافیا بهمون یاد می ده تنها راهی که به شکست منجر می شه، تلاش نکردنه!
بعد بازی وقتی همه چی تموم میشه، وقتی مشخص می شه همه چی، پرده ها که کنار می ره و حقیقت آشکار می شه، باید سعی کنی هر اتفاقی افتاد رو فراموش کنی. فقط یاد بگیری و تجربه کنی، تجربه هات رو بذاری زیر پات و بلند تر بایستی. نمی شه برگشت و گذشته رو تغییر داد ولی می شه سعی کرد حال و آینده ی بهتری ساخت.