آموزش بازی مافیا کلاسیک پیشرفته

بازی مافیا سناریو های زیادی دارد و یکی از سناریو هایی که در تعداد بالا بازی می کنند کلاسیک پیشرفته است که در این صفحه با نقش های آن آشنا می شویم.

مافیای کلاسیک مرجع بازی مافیاست و به همین دلیل، هیچگونه تغییری نداره. مافیای پیشرفته چنین حالتی نداره و هر قسمتش جداگانه طراحی یا اقتباس شده و تغییراتی دادیم. ولی اصل و کیفیت بازی فرقی نکرده. اگر بیشتر از این تغییر می‌دادیم، به یک بازی جدید تبدیل می‌شد که این با هدف ما مغایرت داشت.

بازی مافیا در یک شهر فرضی انجام می‌شود. نبردی بین شهروندان و افراد مافیایی که در روز خودشان را شهروند جا می‌زنند. اما شبانه به مردم شهر حمله می‌کنند. شهروندان باید نفرات مافیایی که بینشان پنهان شده‌اند را پیدا کنند. شهروندانی که اکثریت تعداد را تشکیل می‌دهند. اما نمی‌دانند باید به چه کسی اعتماد کنند. گروه مافیا اگرچه تعدادشان کمتر است، اما همدیگر را می‌شناسم و با هم هماهنگ هستند. این شهروندان هستند که باید از حرکات و صحبت‌ها، بقیه‌ی شهروندان را پیدا و افراد مافیا را شناسایی و حذف کنند. بازی تا زمانی که تمام اعضای مافیا از بازی حذف شوند، ادامه دارد. وقتی تمام تیم مافیا حذف شدند، شهروندان برنده‌ی بازی خواهند بود. اما در صورتی که تعداد مافیا و شهروندان برابر شود، تیم مافیا برنده بازی است و شهر سقوط خواهد کرد.

در این شهر تعدادی شهروند شاخص وجود دارند که می‌توانند با استفاده از توانایی‌هایشان کار را برای مافیا سخت کنند. اما مافیا دست روی دست نمی‌گذارد. آنها هم نفرات خاص خودشان را دارند که می‌توانند حسابی شهر را به آشوب بکشانند. اما مهم‌ترین توانایی شما در این بازی، ذهنتان است. اینکه چقدر در شناخت دیگران توانمند هستید. اگر یک غریبه، یا حتی بدتر از آن، کسی که سال‌هاست می‌شناسید، مستقیم در چشمان شما دروغ بگوید، متوجه خواهید شد، آیا می‌توانید از حرکات، هول شدن آن‌ها، تیک‌های عصبی و نوع صحبت کردن بقیه بفهمی تو چه کسانی شهروند و هم تیم شما هستند و چه کسانی اعضا مافیا هستند که خودشان را در لباس شهروندی جا زده‌اند؟ آیا قدرت و توانایی همراه کردن شهر با خودتان را دارید؟ آیا می‌توانید بقیه را مجاب کنید که یکی از آن‌ها هستید و باید برای حذف مافیا به شما اعتماد کنند؟

قوانین بازی

نظم در این بازی خیلی مهم است. پس اول از همکاری همه مطمئن شوید. این بازی ممکن است تا چند ساعتی طول بکشد و یک بی‌نظمی می‌تواند تمام بازی را بر هم بزند. پس به احترام بقیه و زمانی که صرف بازی می‌کنند، به قوانین بازی احترام بگذارید.

فریبکاری بخشی از این بازی است. برای حفظ احترام بازی، گرداننده موظف است هر کسی را که به هر شکلی قسم بخورد یا دیگران بخواهد که قسم بخورند، بلافاصله از بازی اخراج کند. همچنین هرگونه توهین یا ناسزا بدون تردید، باعث اخراج بازیکن خواهد شد.

آغاز بازی

همه دور هم بنشینند طوری که همه‌ی بازیکنان بتوانند همدیگر را ببینند و از آن مهم‌تر، گرداننده بتواند همه را ببیند. سپس گرداننده کارت‌های نقش را بین بازیکنان تقسیم می‌کند. کارت‌ها سه رنگ هستند.

وقتی همه بازیکنان کارت نقش خود را دیدند و فهمیدند جزو کدام تیم هستند، بازی آغاز خواهد شد.

مهم: توجه داشته باشید، در طول بازی و حتی پس از حذف بازیکنان هیچکس حق ندارد کارت نقش دیگران را ببیند یا کارت خودش را به بقیه نشان بدهد. برای راحتی کار، خواننده می‌تواند کارت‌ها را پس از شروع بازی، جمع کند.

شب معارفه

وقتی نقش‌ها تقسیم شد، همه چشمان خود را می‌بندند. در شب معارفه گرداننده افراد مافیا را بیدار می‌کند تا همدیگر را بشناسند. راضی ممکن است طبق سناریوی گرداننده، مافیا یک یا دو یار خاموش داشته باشد. یار خاموش یکی از افراد تیم مافیاست که همراه با بقیه بیدار نمی‌شود و یارانش او را نمی‌شناسند. او همیارانش را نمی‌شناسد و ممکن است به اشتباه همدیگر را هدف قرار دهند. در این صورت گرداننده اعلام می‌کند که تیم مافیا مثلاً به جز دزد بیدار شوند.

اگر دزد یا طرد شده در بازی باشند، آن‌ها حتماً یار خاموش مافیا هستند که همراه تیمشان بیدار نخواهند شد و یارانشان را نمی‌شناسند، بقیه‌ی تیم مافیا هم نمی‌دانند یار خاموششان چه کسی است. اگر دزد در بازی نباشند، گرداننده می‌تواند از ناتاشا به عنوان یار خاموش مافیا استفاده کند یا شاید هم تصمیم بگیرد مافیا یار خاموش نداشته باشد و همه‌ی تیم با هم بیدار شوند.

اگر افسونگر در بازی باشد، فقط در شب معارفه همراه یارانش بیدار می‌شود و از شب اول به بعد، به تنهایی بیدار خواهد شد.

بعد از اینکه افراد مافیا همدیگر را شناختند، گرداننده اعلام می‌کند که دوباره همه چشمان خود را ببندند و این بار همه با هم بیدار شوند. این ترتیب اولین روز بازی آغاز خواهد شد.

فاز روز

در آغاز بازی، یک نفر داوطلبانه یا با انتخاب گرداننده سر صحبت می‌شود و به ترتیب هرکس طبق زمانی که گرداننده تعیین می‌کند (این زمان بسته به تعداد نفراتی که در بازی هستند ممکن است برای هر کس تا یک دقیقه باشد) فرصت دارد تا خودش را معرفی کند، در مورد شک‌هایش حرف بزند، اتهام بزند و از خودش دفاع کند. در طول صحبت‌ها، هر کس زمان خودش را دارد و بقیه نباید بین حرف‌های بازیکن بپرند. بسته به تعداد بازیکنان و نظر گرداننده، بازیکنان می‌توانند از یکدیگر چالش صحبت بگیرند و تا زمانی اضافی برای حرف زدن داشته باشند و نظرشان را درباره‌ی صحبت‌های بقیه اعلام کنند.

هر بازیکن در هر روز فقط یک بار می‌تواند چالش صحبت بگیرد. بازیکنانی که چالش می‌خواهند دستشان را بالا می‌گیرند تا تقاضای چالش کنند و هر بازیکنی که نوبت صحبتش است، فقط به یک نفر می‌تواند چالش صحبت بدهد. در حین صحبت‌ها، بقیه‌ی بازیکنان می‌توانند با نشان دادن علامت تأیید یا عدم تأیید، موافقت یا مخالفت خودشان را نسبت به صحبت نشان دهند. این صحبت‌ها و علامت‌ها به تیم شهروندان کمک می‌کند تا افراد مافیا را پیدا کنند.

بعد از پایان صحبت‌ها رأی‌گیری انجام می‌شود.

مهم: پس از پایان صحبت‌ها و قبل از شروع رأی‌گیری گرداننده اعلام می‌کند که کابوی، بُمبر و کسی که از تفنگدار تفنگ گرفته، اگر قصد دارند از قابلیتشان استفاده کنند ده ثانیه فرصت دارند تا دستشان را بالا بگیرند.

رأی‌گیری

بعد از پایان صحبت‌های روز وارد فاز رأی‌گیری می‌شویم. توجه داشته باشید از لحظه‌ای که رأی‌گیری شروع شود، بُمبر، کابوی و کسی که تفنگ دارد دیگر حق ندارند از قابلیت‌هایشان استفاده کنند. در این مرحله گرداننده یکی یکی اسم بازیکنان را صدا می‌زند و همه به کسانی که فکر می‌کنند جزو تیم مافیا هستند، رأی می‌دهند. در این مرحله می‌توانید به تمام کسانی که ظن مافیایی دارید، رأی بدهید و هیچ محدودیتی در تعداد کسانی که به آن‌ها رأی می‌دهید وجود ندارد. تمام کسانی که بیشتر از نصف تعداد بازیکنان رأی داشته باشند، به ظن مافیایی محاکمه شده و به دفاع خواهند رفت. اگر هیچ‌کس بیشتر از نصف آرای بازیکنان را نداشت، فرد یا افرادی که به طور مشترک بیشترین رأی را داشته باشند به دفاع خواهند رفت. حتی اگر فقط یک نفر یک رأی داشته باشد، باز هم به دفاع خواهد رفت. خلاصه حتماً یک نفر به دفاع می‌رود، مگر اینکه کلاً هیچ کسی به هیچ کس دیگر رأی ندهد.

فرد یا افرادی که در دفاع هستند فرصت دارند تا به نوبت از خودشان دفاع کنند. بقیه‌ی بازیکنان در زمان دفاع اجازه هیچ‌گونه صحبت یا تأیید یا عدم تأیید ندارند و فقط باید به دفاعیه گوش کنند. بعد از اینکه تمام کسانی که در دفاع هستند صحبت کردند، مرحله دوم رأی‌گیری شروع می‌شود.

* اگر یک نفر در دفاع باشد، گرداننده از بازیکنان سؤال می‌کند که چه کسانی به او رأی خروج می‌دهند و اگر یک سوم بازیکن (گرد به سمت بالا، مثلاً برای بیست بازیکن هفت رأی خروج) به او رأی خروج بدهند، به جرم مافیا بودن از بازی حذف خواهد شد. اگر کمتر از یک سوم بازیکنان به او رأی بدهند، در بازی خواهد ماند.

* اگر دو نفر یا بیشتر در دفاع باشند، به نوبت از تک تک بازیکنان دیگر سوال خواهد شد که به چه کسی رأی خروج خواهند داد، هر بازیکن باید فقط به یک نفر از کسانی که در دفاع هستند رأی خروج بدهد.

رأی دادن در مرحله دوم زمانی که بیشتر از یک نفر در دفاع باشد، اجباری است. در این حالت کسی که بیشترین رأی خروج را داشته باشد، حتی اگر رأی‌ها برای او کمتر از یک سوم بازیکنان باشد، حذف خواهد شد.

گرداننده به بازیکنی که از بازی حذف می‌شود زمانی کوتاه برای وصیت کردن می‌دهد. این وصیت آخرین فرصت اوست تا شاید بتواند قاضی را متقاعد کند که از قابلیتش استفاده کرده و رأی‌گیری را لغو نماید تا از حذف او جلوگیری کند.

مهم: اگر در مرحله دوم رأی‌گیری باشیم و دو نفر یا بیشتر در دفاع باشند، سپس بالاترین رأی خروج را دو نفر با تعداد برابر داشته باشند، در صورتی که تراز در بازی باشد، گرداننده تراز را به تنهایی بیدار می‌کند تا تصمیم بگیرد کدام یک از آن دو بازیکن را در بازی نگاه دارد. در صورتی که تراز در بازی نباشد یا از بازی حذف شده باشد، رأی‌گیری باطل بوده و هیچکس از بازی حذف نخواهد شد.

فاز شب

وقتی رأی‌گیری تمام شد، گرداننده اعلام می‌کند که شب فرا رسیده است. حالا همه باید چشمان خود را ببندند و فقط کسانی که گرداننده بیدار می‌کند، به نوبت چشمان خود را باز می‌کنند. کسانی که در شب قابلیت دارند، به نوبت بیدار می‌شوند و نقش خود را بازی می‌کنند. مافیا هم در شب سر نوبتش بیدار می‌شوند و پدرخوانده، یا در صورت حذف او بالاترین رتبه‌ی مافیا، به یک نفر تیراندازی می‌کند.

حوادث فاز و شب و بعد از معرفی شخصیت‌ها و در بخش راهنمای گرداننده، به طور کامل توضیح داده می‌شود. به این ترتیب فاز شب به پایان می‌رسد. دوباره گرداننده اعلام می‌کند که روز شده و همه چشمان خود را باز خواهند کرد. گرداننده حوادث شب گذشته را اعلام می‌کند. کشته شدگان شب، بدون وصیت یا هیچ صحبتی، از بازی خارج می‌شوند. دوباره فاز روز شروع خواهد شد و صحبت‌ها و رأی‌گیری از سر گرفته می‌شود.

پایان بازی

بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بعد از پایان شب و در آغاز فاز روز، تمام افراد مافیا و مستقل‌ها از بازی خارج شده باشند. در این صورت تیم شهروندان برنده بازی خواهند بود. اما اگر در پایان فاز شب و ابتدای فاز روز تعداد شهروندان و افراد مافیا با هم برابر شده باشد، در صورتی که مستقلی در بازی نمانده باشد، تیم مافیا بازی را برده است.

اگر نقش مستقل در بازی باشد، در صورت که در پایان شب و ابتدای فاز روز تمام افراد مافیا از بازی حذف شده باشند یا تعداد شهروندان و مافیا برابر شده باشد، بازی به پایان می‌رسد و نقش مستقیم به تنهایی برنده بازی است.

اگر بیشتر از یک مستقل در بازی باشد، تا زمانی که یکی از آن‌ها حذف نشود، دیگری نمی‌تواند بازی را ببرد. شرایط برد مستقل‌ها در توضیحات گرداننده کامل نوشته شده است.

راهنمای شخصیت‌ ها

نقش‌های مافیایی:

رتبه اول: پدرخوانده

رئیس مافیاست. وظیفه او مدیریت و رهبری تیم مافیا است. در شب از یارانش مشورت می‌گیرد اما در نهایت کشته شب را او انتخاب می‌کند.

مهم: اگر پدرخوانده از بازی حذف شود، به ترتیب رتبه‌های بعدی مافیا هستند که قربانی شب مافیا را انتخاب می‌کنند.

نقطه قوت:

* کارآگاه نمی‌تواند او را شناسایی کند. اگر کارآگاه استعلام او را بگیرد همیشه شهروند معرفی می‌شود.

نقطه ضعف:

* اگر توسط کیمیا مسموم شود تیرش به خطا می‌رود.

* اگر دزد نقشش را بدزدد، مافیا آن شب شلیک ندارد و دزد به جای او شلیک خواهد کرد.

* شلیک پدرخوانده و جانشینانش، بر رویین تن، محافظ و شخصیت‌های مستقل اثری ندارد.

* اگر قربانی در همان شب توسط دکتر شهروندان انتخاب شود یا آهنگر به او زره داده باشد، کشته نخواهد شد.

سناریوی پیشنهادی:

* پدرخوانده می‌تواند به تصمیم گرداننده در شب در برابر شلیک تک تیرانداز، روانشناس، ریپر و کیلر مصونیت داشته باشد و چخماق هم نمی‌تواند او را نفتی کند.

رتبه دوم: تروریست

اگر در طول روز با رأی‌گیری یا به روش دیگر، از بازی خارج شود، می‌تواند نقش خود را اعلام کرده و با منفجر کردن خود، یک نفر را همراه خودش از بازی خارج کند.

مهم: حذف تروریست باید قطعی باشد و تا قبل از حذف شدنش نمی‌تواند از قابلیتش استفاده کند.

اگر (هر زمانی) قبل از حذف قطعی، را اعلام کند، خودش به تنهایی از بازی بیرون می‌رود.

مهم: در صورت حذف با رأی‌گیری باید منتظر رأی قاضی هم بماند. اگر قاضی رأی خروج داد و خروجش قطعی شد، می‌تواند از قابلیتش استفاده کند و یک نفر را حذف نماید.

مهم: اگر کسی را انتخاب کند که زره دارد، گرداننده اعلام می‌کند که قربانی ترور، زره داشته و تروریست به تنهایی از بازی حذف خواهد شد و قربانی او فقط زره‌اش را از دست خواهد داد.

نقطه قوت

* می‌تواند با حدس یک نقش مهم شهروندی در هنگام حذف از بازی به تیم خودش کمک کند.

* تروریسم می‌تواند با استفاده از قابلیتش در روز رویین تن، محافظ و حتی شخصیت‌های مستقل را از بازی خارج کند.

* حتی اگر ناتاشا او را فلج کرده باشد، باز هم می‌تواند یک نفر را همراه خودش از بازی بیرون ببرد.

* در صورتی که قبل از رأی‌گیری توسط بومبر یا کابوی انتخاب شود، یا حتی اگر کسی که از تفنگ‌ساز تفنگ گرفته، به او شلیک کند، باز هم می‌تواند یک نفر را همراه خودش از بازی بیرون ببرد.

نقطه ضعف:

* در صورتی که شب قبل توسط کیمیا مسموم شده باشد و در روز از بازی حذف شود، بعد از انتخاب قربانی، گرداننده به او اعلام می‌کند که به تنهایی از بازی بیرون خواهد رفت.

* در صورتی که محافظ در بازی باشد و از قابلیتش استفاده کند، محافظ، قربانی را نجات می‌دهد و تروریست به تنهایی از بازی حذف خواهد شد. بعد از آن محافظ شهروند ساده می‌شود و قابلیت نامیرایی در شب‌ها از دست خواهد داد.

* اگر در شب و کشته شود، نمی‌تواند از قابلیتش استفاده کند و از بازی حذف خواهد شد.

رتبه سوم: ناتاشا

ناتاشا هر شب بیدار می‌شود و به یک نفر حمله می‌کند. قربانی ناتاشا روز بعد فلج می‌شود و نمی‌تواند هیچ صحبت یا حرکتی داشته باشد. نمی‌تواند از خودش دفاع کند یا حرف بقیه را تأیید یا تکذیب کند. حتی رأی هم نمی‌تواند بدهد. اگر دزد در بازی نباشد، ناتاشا می‌تواند به انتخاب گرداننده یار خاموش تیم مافیا باشد. در این صورت همراه بقیه مافیا بیدار نمی‌شود و یارانش را نمی‌شناسد. بقیه مافیا هم او را نمی‌شناسند و ممکن است همدیگر را هدف بگیرند.

مهم: نمی‌تواند یک نفر را دو بار پشت سر هم فلج کند، اما می‌تواند یک نفر را یک شب در میان انتخاب کند.

مهم: اگر تروریست، کابوی و بومبر توسط ناتاشا فلج شوند، باز هم می‌توانند از قابلیت انتحاری شاه استفاده کنند و فقط توانایی صحبت، حرکت و رأی دادن را از می‌دهند.

نقطه قوت:

* می‌تواند با فلج کردن شهروندان مؤثر و کسانی که رهبری بقیه شهروندان را به دست گرفته‌اند، شهر را به هم بریزد.

* اگر ناتاشا کسی را که تفنگدار به او تفنگ داده است فلج کند، آن بازیکن روز بعد نمی‌تواند از تفنگش استفاده کند و یکی از تفنگ‌های تفنگدار می‌سوزد.

نقطه ضعف:

* اگر کشیش قربانی ناتاشا را درست تشخیص دهد و او را انتخاب کند، حمله‌ی ناتاشا خنثی می‌شود.

* اگر کیمیا، ناتاشا را مسموم کند، خود ناتاشا مسموم خواهد شد.

* اگر دزد قابلیتش را دزدیده باشد، گرداننده با نشان دادن علامت ضربدربه او می‌فهماند که نمی‌تواند از قابلیتش استفاده کند و دزد به جای او قربانی را انتخاب می‌کند.

رتبه چهارم: وکیل

وکیل به مافیا کمک می‌کند تا از چنگ کارآگاه فرار کنند. هر شب می‌تواند یکی از یاران خود را انتخاب کند.

اگر آن شب کاراگاه استعلام او را بگیرد، گرداننده او را شهروند معرفی می‌کند.

نقطه قوت:

* می‌تواند با تشخیص درست هدف کارآگاه، مافیایی که در معرض اتهام قرار دارد را به او روند معرفی کند.

* وجودش در بازی باعث می‌شود کارآگاه همیشه به استعلام‌هایش شک کند.

نقطه ضعف:

* اگر کیمیا او را مسموم کند، کارش بی اثر می‌شود.

* اگر دزد قابلیتش را بدزد، به جای او یک نفر را انتخاب می‌کند.

رتبه پنجم: مردِ قوی

یک شلیک مهلک دارد که هیچکس را زنده نمی‌گذارد. یک بار می‌تواند در شب از قابلیتش استفاده کند و به جای پدرخوانده شلیک نماید. آن شخص کشته می‌شود، حتی اگر دکتر او را نجات داده باشد و حتی اگر رویین تن، محافظ یا مستقل باشد. تنها راه نجات از شلیک مهلک مرد قوی، زره آهنگر است. اگر قربانی شلیک مهلک مرد قوی زره داشته باشد، نجات پیدا خواهد کرد و فقط زره‌اش از بین می‌رود.

مهم: شبی که مرد قوی بخواهد از قابلیتش استفاده کند، دستش را بالا می‌گیرد و پس از تأیید پدرخوانده، گرداننده به همه اعلام خواهد کرد که امشب به جای پدرخوانده مرد قوی شلیک خواهد کرد. سپس تمام اعضای مافیا می‌خوابند و مرد قوی به تنهایی بیدار خواهد شد تا به هدفش شلیک کند.

مهم: اگر دزد شلیک او را بدزدد و از آن استفاده کند، مرد قوی شلیک مهلکش را از دست خواهد داد. در این صورت گرداننده به تیم مافیا اعلام می‌کند که دزد به جای مرد قوی شلیک کرده است و تیم مافیا آن شب شلیک دیگری نخواهند داشت.

نقطه قوت:

* می‌تواند یک قتل تراتمیز به نفع تیمش انجام دهد و یکی از شهروندان مهم یا یکی از مستقل‌ها را حذف کند.

نقطه ضعف:

* اگر در همان شب کیمیاگر او را مسموم کرده باشد، تیرش به خطا می‌رود.

* اگر آهنگر به قربانی او زره داده باشد، تیرش بی‌اثر خواهد شد.

* اگر دزد انتخابش کند، می‌تواند شلیکش را بدزدد.

رتبه ششم: جاسوس

بزرگ‌ترین دشمن مافیا، اتحاد شهروندی است و جاسوس آموزش دیده تا در بین آن‌ها نفوذ کند. اگر استاد او را از خواب بیدار کند، به او شهروند معرفی می‌شود. جاسوس وارد اتحاد شهروندی شده و می‌تواند آن‌ها را گمراه کند. جاسوس هر شب همراه اتحاد شهروندی بیدار خواهد شد.

نکته: اگر مافیا وارد اتحاد شهروندی شود، مرگ ماسونی رخ می‌دهد و تمام اعضای اتحاد شهروندی در آن شب کشته خواهند شد، اما جاسوس در مرگ ماسونی حذف نمی‌شود، اما اگر به جای مافیا، مستقل وارد اتحاد شهروندی شود، جاسوس هم همراه دیگر اعضای اتحاد شهروندی در مرگ ماسونی، از بازی بیرون می‌رود.

مهم: اگر در همان شبی که اتحاد شهروندی جاسوس را بیدار می‌کند، کیمیا جاسوس را مسموم کرده باشد، به عنوان مافیای ساده وارد اتحاد شده و مرگ ماسونی اتفاق خواهد افتاد.

نقطه قوت:

* جاسوس می‌تواند با راهنمایی اشتباه موجب مرگ ماسونی و حذف یکباره تعدادی از شهروندان شود.

نقطه ضعف:

* اگر توسط استاد بیدار نشود، هیچ کارایی ندارد و فقط یک مافیای ساده است.

رتبه هفتم: خرابکار

تفنگدارهای تفنگداران را دستکاری می‌کند تا در زمان شلیک، منفجر شوند. اگر تفنگدار برای تیم شهروندان در بازی باشد، خرابکار برای تیم مافیا در بازی خواهد بود. خرابکار تفنگ‌های تفنگدار را دستکاری می‌کند و اگر کسی با آن‌ها شلیک کند، خودش کشته خواهد شد. در شب می‌تواند یک نفر انتخاب کند. اگر درست حدس زده باشد و تفنگدار به او تفنگ بدهد و روز بعد او با تفنگ تفنگدار شلیک کند، خودش از بازی حذف می‌شود.

مهم: خرابکار نمی‌تواند یک نفر را دو شب پشت سر هم برای خرابکاری تفنگش انتخاب کند.

مهم: اگر تفنگدار تفنگ‌هایش را ذخیره کرده باشد، گرداننده به خرابکار تعداد تفنگ‌های احتمالی را خواهد گفت و خرابکار می‌تواند همانقدر خرابکاری کند. مثلاً می‌گوید امشب تفنگدار می‌تواند به سه نفر تفنگ بدهد. در این صورت خرابکار سه نفر را به ترتیب اولویت انتخاب می‌کند و اگر تفنگدار به دو نفر تفنگ بدهد، فقط دو نفر اولی که خرابکار انتخاب کرده است خرابکاری خواهند کرد و اگر تفنگ بگیرند و از آن استفاده کنند، خودشان کشته می‌شوند.

مهم: اگر آهنگر به قربانی خرابکار، زره داده باشد، پس از شلیک، گرداننده اعلام می‌کند که تفنگش خرابکاری شده بود، اما چون زره دارد، از بازی حذف نمی‌شود.

نقطه قوت:

* می‌تواند با حدس درست تفنگداران باعث حذف شهروندان و نجات یاران خود شود.

نقطه ضعف:

* اگر کیمیا او را مسموم کرده باشد، بدون آنکه بداند، خرابکاری‌اش بی‌نتیجه می‌شود.

* اگر دزد قابلیتش را بدزدد، گرداننده با علامت ضربدر به او اعلام می‌کند که قابلیتش قفل شده است و در آن شب دزد به جای او یک نفر را انتخاب می‌کند تا تفنگش را خرابکاری کند.

سناریوی پیشنهادی:

* تفنگدار هر شب فقط می‌تواند به یک نفر تفنگ بدهد و خرابکار هم هر شب فقط یک نفر را برای خرابکاری انتخاب می‌کند.

رتبه هشتم: شاه‌کش

(نقش از شب مافیا برگرفته است)

شاه کش سه بار در شب می‌تواند به سراغ نقش‌های مهم شهروندی برود. اگر نقش کسی را درست حدس بزند، او به اصطلاح شاه کشی شده و جزو کشتگان شب از بازی حذف خواهد شد. اما اگر هر سه بار اشتباه حدس بزند، خودش از بازی حذف می‌شود.

مهم: اگر شاه‌کش نقش کسی را اشتباه بزند، در شب می‌تواند باز هم او را برای شاه کشی انتخاب کند.

مهم: شاه‌کش نمی‌تواند به شخصیت‌های مستقل بازی حمله کند.

مهم: اگر شاهگش استاد یا کاتب را انتخاب کند، فرقی نمی‌کند، نقش هر دو برایش استاد است. یعنی حتی اگر کاتب را انتخاب کند و بگوید که استاد است، باز هم کاتب شاه کشی خواهد شد.

نقطه قوت:

* وجود شاهکش در بازی باعث می‌شود شخصیت‌های مهم شهروند مثل کارآگاه، محافظ یا رویین‌تن محتاط‌تر درباره نقش خودشان صحبت کنند. شاید دکتر بتواند آن‌ها را از تیر مافیا نجات دهد، اما در برابر شاه‌کش شانسی ندارند.

* دکتر، زره آهنگر و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند قربانی شاه‌کش را نجات بدهد.

* حمله‌ی شاه کش حتی رو این تن و محافظ را از پای در می‌آورد.

نقطه ضعف:

* اگر کیمیا او را مسموم کرده باشد، حمله‌اش بی‌اثر می‌شود و یک شانس خود را از دست خواهد داد.

* اگر دزد قابلیتش را بدزد، در آن شب می‌تواند یک نفر را شاه کشی کند اگر اشتباه کند، یکی از فرصت‌های شاه‌ کش کم خواهد شد.

* اگر سه بار اشتباه حدس بزند، خودش حذف خواهد شد.

رتبه نهم: روانی

نقش مقابل روانشناس شهر است. او به دنبال کسی می‌گردد که روانشناس برای تأیید شلیک‌هایش انتخاب می‌کند. روانی هر شب می‌تواند یک نفر را انتخاب کند. اگر تایید کننده شلیک روانشناس را درست حدس زده باشد، در صورتی که تأیید کننده، شلیک روانشناس را تأیید کند، خود کسی که شلیک را تأیید کرده است، کشته خواهد شد.

مهم: روانی نمی‌تواند یک نفر را دو شب پشت سر هم انتخاب کند.

مهم: تنها راه نجات قربانی روانی، زره آهنگر یا نجات دکتر است.

مهم: اگر کیمیا در همان شب، تأیید کننده‌ی شلیک روانشناس را مسموم کرده باشد و روانی هم او را درست انتخاب کند، تایید کننده نمی‌تواند شلیک را لغو کند و در هر صورت کشته خواهد شد.

نقطه قوت:

* روانشناس معمولاً یک شهروند مطمئن را برای تأیید شلیکش انتخاب می‌کند و روانی می‌تواند با حدس درست، باعث حذف یک شهروند مهم شود.

نقطه ضعف:

* اگر کیمیا او را مسموم کرده باشد، قابلیتش در آن شب بی‌اثر خواهد شد.

* اگر دزد قابلیتش را دزدیده باشد، گرداننده در آن شب به او علامت ضربدر نشان می‌دهد و دزد باید به جایش تأیید کننده‌ی شلیک روانشناس را انتخاب کند.

رتبه دهم: یاکوزا

یاکوزا فقط شب اول بازی می‌تواند یک شهروند را انتخاب کند و او را به تیم مافیا دعوت نماید. وقتی تیم مافیا خوابید، گرداننده آن شهروند را انتخاب می‌کند و می‌گوید که یاکوزا او را انتخاب کرده است. اگر آن بازیکن به دعوت مافیا جواب مثبت بدهد، هر نقشی که داشته باشد از بین می‌رود و به مافیای ساده تبدیل خواهد شد و از شب بعد به همراه تیم مافیا بیدار می‌شود. اما اگر جواب منفی بدهد اتفاقی برایش نمی‌افتد و روز بعد، یاکوزا جزو کشته‌های شب از بازی بیرون خواهد رفت.

استفاده از قابلیت برای یاکوزا اجباری نیست و اگر تصمیم بگیرد شب اول بازی از قابلیتش استفاده نکند، به مافیای ساده تبدیل خواهد شد.

مهم: اگر دبل او را انتخاب کرده باشد، باید از قابلیتش استفاده کند و دو نفر را برای عضویت در مافیا دعوت کند. گرداننده آن دو نفر را یکی یکی بیدار می‌کند. اگر دعوت یاکوزا را قبول کنند، مافیای ساده خواهند شد و اگر قبول نکنند یاکوزا حذف خواهد شد. اگر یکی قبول کند و دیگری رد کند، بازیکنی که دعوت یاکوزا را قبول کرده، مافیای ساده می‌شود، اما روز بعد یاکوزا از بازی حذف خواهد شد.

مهم: اگر دزد در همان شب اول قابلیت یاکوزا را دزدیده باشد، می‌تواند به جای او یک نفر را به تیم مافیا دعوت کند. اما اگر تصمیم بگیرد از قابلیت یاکوزا استفاده نکند، یاکوزا تنها فرصتش را هم از دست داده و به مافیای ساده تبدیل خواهد شد.

مهم: اگر یاکوزا از یار خاموش مافیا مثل دزد یا طرد شده برای عضو شدن در تیم مافیا دعوت کند، اتفاقی نمی‌افتد و قابلیتش می‌سوزد، اما از بازی حذف نخواهد شد.

نقطه قوت:

* با تشخیص بازیکن درست، می‌تواند یک شخصیت شهروندی را حذف و یک نفر به تیم مافیا اضافه کند.

نقطه ضعف:

* اگر بازیکن وفادار به تیم شهر را به تیم مافیا دعوت کند، خودش از بازی حذف خواهد شد.

* اگر کیمیا او را مسموم کرده باشد و تصمیم بگیرد از قابلیتش استفاده کند، وقتی بازیکن مورد نظر را انتخاب کرد و خوابید، گرداننده کسی را بیدار نمی‌کند و دعوت او رد خواهد شد روز بعد هم از بازی بیرون می‌رود.

رتبه یازدهم: مافیای ساده

مافیای ساده جزو یاران مافیا است و هر شب به همراه تیمش بیدار می‌شود، اما هیچ قابلیتی ندارد. با این حال تا زمانی که در بازی باشد، شهروندان برنده نخواهند شد و اگر تنها یار مافیا باشد (به جز یاران خاموش) شلیک شب مافیا را او انجام می‌دهد.

نقطه قوت:

* می‌تواند در صحبت‌های روز باعث گمراهی شهروندان و رأی‌گیری به نفع تیم مافیا شود.

رتبه دوازدهم: دزد

او قابلیت‌ها را می‌دزدد. یار خاموش مافیا است و در صورتی که در بازی باشد همراه مافیا بیدار نمی‌شود و یارانش را نمی‌شناسد. بقیه‌ی تیم مافیا هم او را نمی‌شناسند و ممکن است توسط آن‌ها در شب کشته‌ شود. دزد هر شب بعد از کیمیا و قبل از تیم مافیا بیدار می‌شود. هر شب یک نفر را انتخاب می‌کند. اگر دارای قابلیت شب باشد، دزد قابلیت او را می‌دزد. دزد فقط در همان شب می‌تواند از قابلیتی که دزدیده است، استفاده کند.

مهم: اگر دزد در بازی باشد، از افسونگر استفاده نمی‌شود.

مهم: استفاده از قابلیت‌ها برای دزد اجباری نیست.

مهم: نمی‌تواند یک بازیکن را دو شب پشت سر هم انتخاب کند.

مهم: وقتی که گرداننده کسی که قابلیتش را از دست داده بیدار می‌کند، با نشان دادن علامت ضربدر به او اطلاع می‌دهد که دزد قابلیتش را دزدیده است.

مهم: اگر دزد شلیک شهروند یا مستقل را بدزدد، نمی‌تواند بر علیه خود آن نقش از آن استفاده کند.

مهم: اگر شخصیت‌های خنثی یا با قابلیت روز را انتخاب کند، یا کسی را انتخاب کند که قبلاً قابلیتش را استفاده کرده است (مثلاً مرد قوی را بعد از شلیک مهلکش یا دبل را بعد از اینکه تمام قابلیت‌هایش را استفاده کرده است)، گرداننده نقش کسی که از او دزدی کرده را به او می‌گوید، اما با علامت عدم تایید نشان می‌دهد که هیچ قابلیتی ندارد.

مهم: دزد می‌تواند به یاران خودش هم حمله کند و قابلیت‌هایشان را بدزدد.

مهم: اگر دزد، کیمیا را انتخاب کند، چون کیمیا قبل از دزد کارش را انجام داده است، اتفاقی نمی‌افتد و فقط گرداننده نقش کیمیا را به او می‌گوید.

مهم: اگر پدرخوانده را انتخاب کند، آن شب به جای مافیا تیراندازی خواهد کرد. اگر پدرخوانده در بازی نباشد، نمی‌تواند تیر مافیا را بدزدد.

مهم: اگر درست قابلیت دکتر را بدزد، گرداننده به او اعلام می‌کند که قابلیت دکتر را دزدیده است اما باید صبر کند تا دکتر در نوبتش بیدار شود و تصمیم بگیرد قصد دارد چند نفر را نجات بدهد. سپس به او علامت ضربدر نشان می‌دهد و بعد دوباره دزد را بیدار می‌کند تا بداند چند قابلیت نجات از دکتر دزدیده است. دزد می‌تواند خودش را هم نجات بدهد. اما اگر دکتر در آن شب کسی را نجات ندهد، دزد هم هیچ قابلیتی به دست نمی‌آورد.

مهم: در صورتی که بمبر را انتخاب کند، قابلیت بمبر در شب را می‌دزدد و اگر در شب به دزد شلیک کنند، نفرات کنار دستی‌اش همراه او از بازی حذف می‌شوند، اما بمبر قابلیت روزش را از دست نمی‌دهد.

مهم: اگر رویین‌تن یا محافظ را انتخاب کند، در آن شب قابلیت نامیرایی آن‌ها را به دست می‌آورد.

مهم: اگر نگهبان در بازی باشد و دزد او را انتخاب کند، توسط نگهبان دستگیر شده و از بازی خارج می‌شود. دکتر یا حتی زره آهنگر هم نمی‌تواند او را نجات بدهد. اگر نگهبان در بازی نباشد، کارآگاه به جای او می‌تواند دزد را دستگیر کند. یعنی اگر دزد کارآگاه را انتخاب کند، دستگیر خواهد شد. روز بعد گرداننده به همه اعلام می‌کند که شب گذشته دزد دستگیر شده است، اما نمی‌گوید کدام یک از کشته شدگان شب، دزد بوده است.

مهم: اگر دزد شلیک تک تیرانداز یا روانشناس یا یکی از تفنگ‌های تفنگدار را بدزدد و از آن‌ها استفاده کند، از شلیک‌ها و تفنگ‌ها یکی کم خواهد شد. اگر تک شلیک مهلک مرد قوی را بدزدد و از آن استفاده کند، گرداننده به تیم مافیا اعلام می‌کند که در آن شب شلیک مهلک مرد قوی انجام شده و پدرخوانده شلیکی ندارد.

مهم: اگر به کیلر یا ریپر (در شب زوج) بزند، شلیک شب آن‌ها را خواهد دزدید. اگر به چخماق بزند، فندک او را می‌دزدد و اگر تصمیم بگیرد از آن استفاده کند، تمام کسانی که نفتی شده‌اند کشته خواهند شد و چخماق هم دیگر قابلیتش را از دست می‌دهد.

مهم: دزد نمی‌تواند نامیرایی مستقل‌ها را بدزدد، اما شبی که دزد قابلیتشان را بدزدد، به جز چخماق، بقیه با هر تیری کشته خواهند شد.

نقطه قوت:

* می‌تواند نقش تعدادی از بازیکنان را بفهمد.

* می‌تواند با تشخیص درست شخصیت‌های مستقل، قابلیت آن‌ها را بگیرد و به نفع تیمش از آن استفاده کند.

نقطه ضعف:

* اگر اشتباهی نگهبان، یا اگر نگهبان در بازی نباشد کارآگاه را انتخاب کند، از بازی حذف می‌شود.

* و اگر توسط کیمیا مسموم شود، هر نقشی که انتخاب کند، گرداننده به او شهروند ساده معرفی می‌کند و در نتیجه، قابلیتی نمی‌زدد.

سناریوی جایگزین:

* استفاده از قابلیت‌ها برای دزد اجباری می‌باشد.

رتبه سیزدهم: افسونگر

افسون او در شب قابلیت‌ها را قفل می‌کند. افسونگر فقط در شب معارفه همراه یارانش بیدار می‌شود تا آنها را بشناسد و تیم مافیا هم افسونگرشان را بشناسند و پس از شروع بازی، هر شب به تنهایی بیدار خواهد شد. هر شب قبل از بیدار شدن تیم مافیا، بیدار می‌شود و یک نفر را انتخاب می‌کند. آن شخص در آن شب قابلیتش را از دست می‌دهد. مثلاً اگر تک تیرانداز را افسون کند، زمانی که تک تیرانداز بیدار می‌شود، گرداننده با نشان دادن علامت ضربدر به او می‌فهماند که قابلیتش قفل شده است.

مهم: اگر افسونگر در بازی باشد، از دزد استفاده نمی‌شود.

مهم: افسونگر نمی‌تواند یک نفر را دو شب پشت سر هم افسون کند.

نقطه قوت:

* می‌تواند با تشخیص یک شخص مهم شهروندی، قابلیت او را در شب بی‌اثر کند.

* رویین تن، محافظ و شخصیت‌های مستقل اگر افسون شوند، در آن شب قابلیت نامیرایی خود را از دست خواهند داد و با هر شلیکی کشته خواهند شد.

نقطه ضعف:

* اگر توسط کیمیا مسموم شود، افسونش بی‌اثر خواهد بود.

* افزون او روی کسانی که قابلیت روز دارند، بی‌‌اثر است.

رتبه چهاردهم: طرد شده

یکی دیگر از یارهای خاموش مافیا است. طرد شده باید یاران خودش را پیدا کند. هر شب بیدار می‌شود و استعلام یک نفر را می‌گیرد. اگر شهروند باشد، گرداننده به او علامت عدم تایید و اگر مافیا باشد، به او علامت تأیید نشان می‌دهد. طرد شده چهار شب فرصت دارد. اگر بتواند دو مافیا پیدا کند، از شب پنجم بازی همراه تیم مافیا بیدار خواهد شد. اما اگر تا پایان شب چهارم، نتواند دو مافیا را شناسایی کند، از بازی حذف می‌شود.

مهم: حتی اگر در دو شب اول هم دو یار خودش را پیدا کند، باز هم چهار شب اول همراه تیمش بیدار نخواهد شد.

مهم: طرد شده در چهار شب اول بازی قابلیت نامیرایی دارد و شلیک مافیا، تک تیرانداز یا روانشناس بر او تأثیری ندارد. چخماق هم نمی‌تواند او را نفتی کند.

مهم: اگر تا شب چهارم تمام تیم مافیا کشته شوند، شلیک تیم مافیا به طرد شده خواهد رسید و به عنوان تک مافیای باقیمانده در بازی خواهد ماند و شلیک شب مافیا را هم انجام می‌دهد. حتی در این صورت هم طرد شده تا پایان شب چهارم قابلیت نامیرایی دارد و از بازی بیرون نمی‌رود.

مهم: طرد شده می‌تواند به عنوان دومین یار خاموش مافیا در بازی باشد.

مهم: اگر طرد شده دو تا از یارانش را درست انتخاب کند، در شب پنجم همراه تیم مافیا بیدار خواهد شد، اما بعد از آن به مافیای ساده تبدیل می‌شود.

مهم: استعلام او برای کارآگاه، مثبت است و اگر شهر استعلام وضعیت کند، جزو جناح منفی شمرده خواهد شد.

نقطه قوت:

* چهار شب اول بازی قابلیت نامیرایی دارد.

* دزد، مافیا یا افسونگر نمی‌توانند قابلیت نامیرایی او را از بین ببرند.

نقطه ضعف:

* اگر نتواند در همان چهار شب اول یارانش را پیدا کند یا بازی به پایان نرسد، بعد از پایان شب چهارم جزو کشته شدگان شب از بازی حذف خواهد شد و هیچ چیز و هیچ کس هم نمی‌تواند او را نجات بدهد.

* اگر کیمیا او را مسموم کند، حتی اگر استعلام یک مافیا را درست بگیرد، باز هم به او شهروند معرفی خواهد شد.

* اگر دزد قابلیتش را بدزدد، در آن شب به جای او استعلام خواهد گرفت و اگر درست یا غلط باشد، جزو استعلام‌های خود طرد شده به حساب می‌آید.

شخصیت‌‌های شهروندی:

کارآگاه:

هر شب می‌تواند استعلام یک نفر را از گرداننده بگیرد. گرداننده با علامت تایید یا عدم تایید به او می‌گوید که شخصی که انتخاب کرده مافیا یا شهروند است. همچنین کارآگاه یک شلیک مهلک نیز دارد و یک بار در شب می‌تواند به جای استعلام گرفتن، از شلیک مهلکش استفاده کند. زمانی که کارآگاه از شلیکش استفاده کرد، قابلیت استعلام گرفتن را هم از دست می‌دهد و به شهروند ساده تبدیل خواهد شد.

مهم: از کارآگاه و نگهبان همزمان در یک بازی استفاده نمی‌شود.

مهم: کارآگاه نمی‌تواند مستقل‌ها را شناسایی کند و تمام مستقل‌ها به کارآگاه، شهروند معرفی خواهند شد. اما شلیک مهلک کارآگاه، مستقل‌ها را از پای در خواهد آورد.

مهم: شلیک مهلک کارآگاه، رویین‌تن، محافظ، مستقل‌ها و حتی طرد شده در چهار شبی که نامیرایی دارد را از پای در می‌آورد. دکتر هم نمی‌تواند قربانی او را نجات بدهد. تنها راه نجات از شلیک مهلک کارآگاه، زره آهنگر است.

نقطه قوت:

* کارآگاه یکی از رهبران شهر است که می‌تواند مافیا بودن یا نبودن یک نفر را تأیید کند.

* اگر دزد او را انتخاب کند، دستگیر شده و از بازی حذف می‌شود. در این صورت، روز بعد اعلام می‌شود که کارآگاه دزد را دستگیر کرده است. اما اگر کارآگاه دزد را انتخاب کند، فقط استعلام مثبت می‌گیرد و دزد دستگیر نخواهد شد.

* حتی اگر نتواند شهر را برای حذف یک مافیا هم نظر کند، می‌تواند خودش در شب با شلیک مهلکش او را از بازی بیرون کند.

نقطه ضعف:

* اگر پدرخوانده را انتخاب کند، استعلام او منفی خواهد بود.

* اگر مافیایی را انتخاب کند که وکیل انتخابش کرده باشد، استعلام او منفی خواهد بود.

* اگر کیمیا کارآگاه را مسموم کرده باشد، هر استعلامی بگیرد، می‌شود و اگر در همان شب تصمیم بگیرد از شلیک مهلکش استفاده کند، تیرش به خطا خواهد رفت.

* اگر افسونگر او را افسون کند، گرداننده با نشان دادن علامت ضربدر به او می‌فهماند که قابلیتش قفل شده و نمی‌تواند کاری کند.

سناریوی جایگزین:

* می‌توانید از کارآگاه نسخه کلاسیک به جای کارآگاه پیشرفته استفاده کنید. در این صورت کارآگاه شلیک مهلک نخواهد داشت و فقط قابلیت استعلام گرفتن دارد. بقیه قوانین برای نسخه کلاسیک یکسان است.

دکتر (ویژه)

(این نقش از شب مافیا برگرفته است)

نجات دهنده مردم شهر است. دکتر می‌تواند هر شب یک یا چند نفر را از مرگ نجات بدهد. وظیفه‌ی دکتر در شب، حدس درست شهروند قربانی است.

تعداد نجات‌های دکتر در طول بازی به اندازه‌ی نصف تعداد کل بازیکنان است. مثلاً اگر بیست بازیکن در بازی باشد، دکتر در طول بازی ده بار می‌تواند خودش یا دیگران را هر چند بار که می‌خواهد نجات بدهد. این به خودش بستگی دارد که هر شب چند تا از فرصت‌های نجاتش را استفاده کند.

مهم: دکتر می‌تواند در طول بازی خودش را هر چند بار که بخواهد نجات بدهد، اما نمی‌تواند خودش را به تنهایی انتخاب کند. اگر بخواهد خودش را نجات بدهد، باید حداقل یک نفر دیگر را هم به همراه خودش انتخاب کند (اینکه آخرین نجاتش باشد.)

مهم: ممکن است دکتر به اشتباه بازیکن مافیا را از تیر تک تیرانداز یا روانشناس نجات بدهد.

مهم: نمی‌تواند کسی را از شلیک مهلک مرد قوی و کارآگاه، انتخاب فداکار، حمله شاه‌کش یا تسخیر پریزاد نجات بدهد.

مهم: دکتر نمی‌تواند کسی را از انفجار شب بمبر نجات بدهد.

مهم: نمی‌تواند کسی را از مرگ ماسونی یا آتش چخماق نجات بدهد.

مهم: اگر در همان شب، قربانی چخماق را نجات دهد، قربانی نفتی نخواهد شد.

نقطه قوت:

* با حدس درست قربانیان شب می‌تواند از شهر محافظت کند.

نقطه ضعف:

* اگر توسط کیمیا مسموم شود، بدون اینکه خودش بداند، نمی‌تواند کسی را نجات بدهد.

* اگر دزد قابلیتش را بدزد، در آن شب گرداننده به او علامت ضربدر نشان می‌دهد و کسی را نجات نخواهد داد و در آن شب قابلیتش به دزد می‌رسد.

* اگر افسونگر او را افسون کند، گرداننده با نشان دادن علامت ضربدر به او می‌فهماند که در آن شب نمی‌تواند کسی را نجات بدهد.

سناریوی جایگزین:

* می‌توانید به جای دکتر ویژه از دکتر مافیا کلاسیک استفاده کنید و یا اینکه هر دو نسخه همزمان در بازی باشند. دکتر مافیا کلاسیک هر شب می‌تواند فقط یک نفر را نجات بدهد. بقیه قوانین یکسان است.

کیمیا (ساقی):

هر کسی را که مسموم کند، از کار می‌اندازد. کیمیا می‌تواند هر شب یک نفر را مسموم کند. کسی که مسموم شود، در تا پایان روز بعد، از قابلیتش استفاده کند، بدون اینکه بداند قابلیتش را از دست می‌دهد یا به خودش برمی‌گردد.

مهم: اگر کسی قابلیتی نداشته باشد، یا قبلاً از قابلیتش استفاده کرده باشد، یا اگر کسی دارای قابلیت باشد، اما در شبی که کیمیا او را مسموم کرده است از قابلیتش استفاده نکند، اتفاقی برایش نخواهد افتاد.

مهم: کیمیا نمی‌تواند یک نفر را دو شب پشت سر هم مسموم کند.

مهم: اگر کیمیا کسی را مسموم کند که تفنگدار به او تفنگ داده است، روز بعد باز هم می‌تواند از تفنگش استفاده کند.

مهم: اگر کیمیا دکتر را مسموم کند، دکتر نمی‌تواند کسی را نجات دهد.

مهم: اگر رویین‌تن، محافظ یا شخصیت‌های مستقل را مسموم کند، آن شب با هر تیری کشته خواهند شد.

مهم: اگر کیمیا پدرخوانده را مسموم کند، تیر مافیا آن شب به خطا می‌رود، ولی اگر پدرخوانده در بازی نباشد، نمی‌تواند تیر مافیا را از بین ببرد.

مهم: اگر کیمیا کارآگاه را مسموم کند، استعلام هر کسی را بگیرد، معکوس به او معرفی می‌شود و اگر در همان شب از شلیک مهلکش استفاده کند، تیرش به خطا خواهد رفت.

مهم: اگر ناتاشا را انتخاب کند، خود ناتاشا فردا فلج خواهد شد.

مهم: اگر دزد را مسموم کند، در آن شب دزد هر کسی را انتخاب کند، به او شرمنده ساده معرفی خواهد شد.

مهم: اگر تفنگدار را مسموم کند و تفنگدار همان شب به یک نفر تفنگ بدهد، تفنگ آن شب به کسی داده نخواهد شد و یکی از تفنگ‌های تفنگدار کم می‌شود.

مهم: اگر تک تیرانداز یا روانشناس را مسموم کند، در صورت شلیک و تأیید شلیک، خود تک تیرانداز یا روانشناس کشته خواهند شد.

اگر استاد، و در صورت حذف او کاتب، را مسموم کند، در آن شب گرداننده به آن‌ها می‌گوید که نمی‌توانند کسی را بیدار نمایند.

مهم: اگر مرد قوی را مسموم کند و مرد قوی در همان شب شلیک کند، تیر مرد قوی به خطا خواهد رفت و دیگر شلیک مهلک ندارد.

مهم: اگر بمبر، کابوی یا تروریست را مسموم کند و روز بعد از قابلیتشال استفاده کنند، به تنهایی از بازی بیرون خواهند رفت.

مهم: اگر محافظ را مسموم کند هم نامیرایی شبش را از دست می‌دهد و هم اگر فردا بخواهد جلوی تروریست را بگیرد، خودش هم به همراه تروریست و قربانی تروریست از بازی بیرون خواهد رفت.

مهم: اگر نگهبان را مسموم کند و نگهبان قربانی دزد را درست حدس زده باشد، نمی‌تواند جلوی دزد را بگیرد.

مهم: اگر فرمانده یا تأیید کننده‌ی شلیک روانشناس را مسموم کند، نمی‌توانند شلیک‌های تک تیرانداز یا روانشناس را لغو کنند.

مهم: اگر فداکار را مسموم کند، وقتی بیدار شود، گرداننده با علامت عدم تایید به او می‌فهماند که در آن شب نمی‌تواند کاری انجام بدهد و دوباره می‌خوابد.

مهم: اگر کسی را مسموم کند که دبل او را انتخاب کرده است، قابلیت دبل آن شب می‌سوزد.

مهم: اگر مستقل‌ها را انتخاب کند، در آن شب حمله‌شان بی‌اثر است و همه‌ی مستقل‌ها به جز چخماق، نامیرایی‌شان را هم از دست می‌دهند و در آن شب با هر تیری کشته خواهند شد.

نقطه قوت:

* با تشخیص درست می‌تواند برای شهروندان کمک بزرگی باشد.

نقطه ضعف:

* اگر اشتباه انتخاب کند، از یکی از شهروندان مهم را از کار بیندازد.

رویین‌تن:

نقش مهم شهروندی که در شب توسط شلیک مافیا یا مستقل‌ها از بازی حذف نمی‌شود، چخماق هم نمی‌تواند او را نفتی کند.

مهم: معمولاً محافظ و روی این تن در بازی با هم استفاده نمی‌شوند.

نقطه قوت:

* او در شب برای مافیا کار آسانی نیست. برای همین می‌تواند در بازی جسارت بیشتری به خرج بدهد.

نقطه ضعف:

* رویین‌تن در برابر شلیک تک تیرانداز و روانشناس، حمله‌ی بمبر و کابوی، انفجار تروریست و مرگ ماسونی بی دفاع است.

* شلیک مهلک مرد قوی و کارآگاه و حمله‌ی شاه‌کش او را از پای در می‌آورد.

* اگر کیمیا او را مسم کند یا دزد قابلیتش را بدزد با افسونگر او را افسون کند، در آن شب با هر تیری کشته خواهد شد.

* اگر کنار بمبر نشسته باشد و بمبر در همان شب کشته شود، همراه بمبر از بازی حذف خواهد شد.

* پریزاد می‌تواند او را تسخیر کند.

تک تیرانداز (اسنایپر) :

در شب می‌تواند یک تیر شلیک کند، اما باید خیلی مراقب باشد چون تیر تک تیرانداز هم مافیا و هم شهروندان را می‌کشد.

مهم: تک تیرانداز معمولاً یک سوم تعداد مافیا در شروع بازی تیر دارد (اگر تعداد مافیا مثلاً هشت نفر باشد این به گرداننده بستگی دارد که به تک تیرانداز دو تیر بدهد یا سه تیر و گرداننده باید در ابتدای بازی این مورد را مشخص کند).

مهم: تک تیرانداز می‌تواند تیرهایش را برای شب‌های بعد ذخیره کند. به این صورت که مثلاً اگر تا شب سوم شلیک نکرده باشد، می‌تواند در شب سوم همزمان به سه نفر تیراندازی کند.

مهم: دکتر می‌تواند هدف تیرهای تک تیرانداز را نجات بدهد.

مهم: اگر فرمانده در بازی باشد، بعد از شلیک تک تیرانداز، فرمانده هم باید هدف او را تأیید نماید، اگر فرمانده شلیک تک تیرانداز را تأیید نکند، از تیرهای تک تیرانداز کم نخواهد شد.

مهم: اگر تک تیرانداز به خود فرمانده شلیک کند، فرمانده نمی‌تواند شلیک را لغو کند و کشته خواهد شد.

مهم: شلیک تک تیرانداز رویین‌تن را از پای در می‌آورد اما روی محافظ یا شخصیت‌های مستقل اثری ندارد.

نقطه قوت:

* می‌تواند با حدس درست مافیا، بدون نیاز به رای بقیه شهروندان آن‌ها را در شب از بازی حذف کند.

نقطه ضعف:

* در صورت تشخیص اشتباه ممکن است یکی از شهروندان را بکشد.

* اگر به اشتباه به رویین‌تن شلیک کند، او را از بازی حذف خواهد کرد.

* در صورتی که کیمیا او را مسموم کرده باشد و فرمانده هم شلیک را تأیید کند، خود تک تیرانداز کشته خواهد شد. مگر اینکه در همان شب دکتر او را نجات داده باشد یا آهنگر به او زره داده باشد.

* اگر دزد قابلیتش را دزدیده باشد، آن شب به جای تک تیرانداز شلیک می‌کند و اگر فرمانده شلیکش را تأیید کند، یکی از تیرهای تک تیرانداز کم خواهد شد.

* اگر در شبی که ریپر در حال استراحت است به او شلیک کند، خود تک تیرانداز کشته خواهد شد.

سناریوی پیشنهادی:

* تک تیرانداز می‌تواند هر شب ساعت یک بار شلیک کند.

روانشناس:

روانشناس یکی دیگر از شانس‌های شهروندان برای شلیک در شب است. تفاوت او با تک تیرانداز در این است که فرماندهی وجود ندارد تا تیر او را تأیید کند. خود روانشناس اگر در شب شلیک کند، یک نفر را برای تأیید شلیکش انتخاب می‌کند.

وقتی خوابید، گرداننده او را بیدار می‌کند و هدف شلیک روانشناس را به او می‌گوید. باید شلیک روانشناس را تأیید یا لغو کند.

مهم: روانشناس هم مثل تک تیرانداز معمولاً یک سوم تعداد مافیا تیر دارد. (اگر تعداد مافیا مثلاً هشت نفر باشد این به گرداننده بستگی دارد که به روانشناس دو تیر بدهد یا سه تیر)

مهم: روانشناس می‌تواند تیرهایش را برای شب‌های بعد ذخیره کند. به این صورت که مثلاً اگر تا شب سوم شلیک نکرده باشد، می‌تواند در شب سوم همزمان به سه نفر تیراندازی کند.

مهم: دکتر می‌تواند هدف تیرهای روانشناس را نجات بدهد.

مهم: اگر تأیید کننده، شلیک روانشناس را تأیید نکند، از شلیک‌های روانشناس کم نخواهد شد.

مهم: اگر کیمیا تأیید کننده‌ی شلیک را مسموم کرده باشد، نمی‌تواند شلیک را لغو کند.

مهم: شلیک روانشناس رویین‌تن را از پای در می‌آورد اما روی محافظ و شخصیت‌های مستقل اثری ندارد.

نقطه قوت:

* می‌تواند با تشخیص درست و تایید یک شهروند مطمئن که در روز با او همراه است، در شب مافیا را از بازی حذف نماید.

نقطه ضعف:

* اگر اشتباه کند، یک شهروند را کشته است.

* اگر روانی، تأیید کننده‌ی شلیک را درست حدس بزند و تأیید کننده، شلیک روانشناس را تأیید، خودش کشته خواهد شد. مگر اینکه دکتر در همان شب نجاتش بدهد یا آهنگر به او زره داده باشد.

* کیمیا او را مسموم کرده باشد، و تأیید کننده هم شلیک او را تأیید کند، خود روانشناس کشته خواهد شد. مگر اینکه دکتر در همان شب او را نجات بدهد یا آهنگر برایش زره آهنی ساخته باشد.

* اگر به اشتباه به رویین‌تن شلیک کند او را از بازی حذف می‌کند.

* اگر درست قابلیتش را دزدیده باشد، آن شب به جای روانشناس شلیک می‌کند و خودش هم یک تأیید کننده برای شلیکش انتخاب می‌کند. اگر شلیکش تأیید شود، یکی از تیرهای روانشناس هم کم خواهد شد.

* اگر در شبی که ریپر در حال استراحت است به او شلیک کند، خودش کشته خواهد شد.

سناریوی پیشنهادی:

* روانشناس می‌تواند هر شب فقط یک بار شلیک کند.

کشیش:

کشیش شانس شهروندان در برابر حمله‌ی ناتاشا است. اگر هدف ناتاشا را درست تشخیص دهد، او را از فلج شدن نجات می‌دهد. همچنین در شبکه بیدار می‌شود می‌تواند یک بار به یکی از بازیکنان نطق بدهد. بازیکنی که نطق گرفته است فردا پس از پایان صحبت‌ها، یک دقیقه فرصت صحبت اضافه دارد.

مهم: اگر کشیش در طول روز، با رأی‌گیری از بازی حذف شود، گرداننده به همه اعلام می‌کند که او کشیش بوده است. از کشیش یک نفر را انتخاب می‌کند و گرداننده به همه اعلام خواهد کرد که او در جناح مثبت (شهروندان) یا منفی (مافیا یا مستقل‌ها) است.

مهم: کشیش هرگز نمی‌تواند خودش را انتخاب کند یا به خودش نطق بدهد.

مهم: اگر کشیش یکی از سایه‌های پریزاد را انتخاب کند، آن سایه هر نقشی که داشته باشد جزو کشتگان شب از بازی حذف خواهد شد و هیچ چیز و هیچکس هم نمی‌تواند او را نجات بدهد. اما اگر خود پریزاد را انتخاب کند، اتفاقی نمی‌افتد.

نقطه قوت:

* می‌تواند با تشخیص درست شهروندان را از فلج شدن نجات بدهد.

* می‌تواند با انتخاب بازیکنان مؤثر برای نطق نهایی، به مدیریت شهر کمک کند.

* حتی در صورت حذف در رأی‌گیری باز هم نقش خودش و جناح یک نفر دیگر را برای شهر روشن می‌کند.

* شانس مهم شهروندان برای حذف ارتش سایه‌ها است.

نقطه ضعف:

اگر کیمیا او را مسموم کند یا دزد قابلیتش را بدزدد، عملکردش در شب بی‌اثر خواهد بود.

سناریوی جایگزین:

* کشیش فقط قابلیت خنثی کردن فلج ناتاشا و حذف سایه‌ها را دارد. اگر در رأی‌گیری حذف شود مثل بقیه بازیکنان بیرون می‌رود و قابلیت نطق دادن هم ندارد.

قاضی:

بعد از پایان رأی‌گیری دور دوم و مشخص شدن بازیکن خارج شده و وصیت او، گرداننده اعلام می‌کند که همه چشمانشان را ببندند. سپس قاضی به تنهایی بیدار خواهد شد. قاضی باید رأی خروج مردم شهر را تأیید کند. او می‌تواند یک بار رأی‌گیری را باطل نماید. در آن صورت گرداننده اعلام می‌کند که قاضی رأی‌گیری را باطل کرده و در آن روز کسی از بازی خارج نخواهد شد. اما بعد از آن قاضی یک شهروند ساده است و دیگر بیدار نمی‌شود.

نقطه قوت:

* می‌تواند با تشخیص درست، شهروندی که موجب هجمه‌ی مافیا قرار گرفته را از حذف در رأی‌گیری نجات بدهد.

نقطه ضعف:

* اگر خودش در دفاع باشد، نمی‌تواند از قابلیتش استفاده کند.

* اگر شب قبل کیمیا او را مسموم کرده باشد و همان روز بخواهد از قابلیتش استفاده کند و رأی‌گیری را لغو نماید، قابلیتش بی‌اثر خواهد شد و تنها شانس خنثی کردنش را هم از دست می‌دهد و به شهروند ساده تبدیل می‌شود.

تَراز:

در صورتی که در مرحله دوم رأی‌گیری دو نفر یا بیشتر، همزمان بیشترین رأی‌ها را داشته باشند، گرداننده از همه می‌خواهد چشمان خود را ببندند و تراز به تنهایی بیدار خواهد شد. تراز باید تصمیم بگیرد کدام یک از آن‌ها از بازی بیرون برود.

مهم: تراز باید حتماً یک نفر را برای خروج از بازی انتخاب کند.

مهم: اگر تراز در بازی نباشد، در صورتی که در مرحله‌ی دوم رأی‌گیری دو نفر یا بیشتر، رأی خروج را داشته باشند، هیچکس از بازی بیرون نخواهد رفت.

مهم: قاضی نمی‌تواند رأی خروج تراز را لغو کند.

نقطه قوت:

* اگر مافیا سعی داشته باشند تا با برابر کردن تعداد رأی‌ها یار خود را نجات بدهند، تراز می‌تواند او را از بازی بیرون کند.

نقطه ضعف:

* ممکن است با انتخاب اشتباه یک شهروند را از بازی خارج کند.

* اگر وضعیت رأی برابر در مرحله‌ی دوم رأی‌گیری اتفاق نیفتد، هیچ قابلیتی ندارد و فقط یک شهروند ساده است.

کابوی:

شهروند فدایی شهر است. می‌تواند در طول روز و قبل از آغاز رأی‌گیری نقش خود را اعلام کند و یک بازیکن را همراه خود از بازی بیرون ببرد.

مهم: کابوی نمی‌تواند قبل از آغاز رأی‌گیری از قابلیتش استفاده کند.

مهم: اگر تروریست را انتخاب کند، تروریست هم یک نفر دیگر را انتخاب می‌کند و سه نفر از بازی بیرون می‌روند.

مهم: اگر کسی را انتخاب کنم که زره دارد، گرداننده اعلام می‌کند که قربانی زره داشته و کابوی به تنهایی از بازی بیرون خواهد رفت. قربانی، فقط زره‌اش را از دست می‌دهد.

مهم: حمله‌ی کابوی، رویین‌تن، محافظ و حتی شخصیت‌های مستقل را از پای در می‌آورد.

نقطه قوت:

* می‌تواند با تشخیص خودش یک مافیا گیاه شخصیت مستقل را از بازی بیرون کند.

نقطه ضعف:

* ممکن است به اشتباه یک شهروند را از بازی بیرون ببرد.

* اگر کیمیا او را مسموم کرده باشد، بعد از آنکه نقشش را اعلام کرد و قربانی‌اش را انتخاب کرد، گرداننده اعلام می‌کند که شب قبل کیمیا او را مسموم کرده و کابوی به تنهایی از بازی حذف خواهد شد.

* اگر تروریست او را انتخاب کند، نمی‌تواند از قابلیتش استفاده کند.

سناریو پیشنهادی:

* اگر ناتاشا کابوی را فلج کرده باشد، روز بعد نمی‌تواند از قابلیتش استفاده کند.

بُمبِر:

دیگر شهروند فدایی است. در روز قبل از رأی‌گیری می‌تواند نقشش را اعلام کند و یک بمب را بین دو نفر که کنار هم نشسته‌اند، منفجر کند و همراه خودش آن دو نفر را از بازی بیرون ببرد. همچنین اگر در شب هدف شلیک قرار بگیرد، منفجر می‌شود و باز هم دو نفری که سمت چپ و راستش نشسته‌اند را همراه خودش از بازی بیرون خواهد برد.

مهم: بمبر فقط می‌تواند دو نفر را که کنار هم نشسته باشند از بازی خارج کند.

مهم: اگر در شب یا بعد از شروع رأی‌گیری نقشش را اعلام کند، به تنهایی از بازی حذف خواهد شد.

مهم: اگر ناتاشا او را فلج کرده باشد، باز هم می‌تواند از قابلیتش استفاده کند.

مهم: اگر تروریست را انتخاب کند، تروریست هم یک نفر دیگر را انتخاب می‌کند و چهار نفر (بمبر و تروریست و قربانی دیگر بمبر به علاوه بازیکنی که تروریست با خودش از بازی خارج می‌کند) از بازی بیرون می‌روند.

مهم: اگر کسی را انتخاب کند که زره دارد، گرداننده اعلام می‌کند که آن قربانی زره داشته و کشته نخواهد شد.

مهم: حمله‌ی بمبر می‌تواند رویین‌تن، محافظ و حتی شخصیت‌های مستقل را نیز از پای در آورد.

مهم: دکتر نمی‌تواند قربانی انفجار شب بمبر را نجات بدهد. اما اگر کسی که کنار بومبر نشسته زره داشته باشد، در صورتی که بمبر در شب کشته شود، زنده می‌ماند و فقط زره‌اش از بین خواهد رفت.

مهم: انفجار شب بمبر، رویین‌تن، محافظ و تمام مستقل‌ها را (به جز چخماق) از بین خواهد برد.

نقطه قوت:

به زودی...


خرید بازی و بردگیم
مافیا ده سناریو برتر
قیمت ۴۹۸,۰۰۰ ۳۹۸,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا سناریو پدرخوانده
قیمت ۱۳۹,۰۰۰ ۱۲۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا پدرخوانده شرلوک هولمز
قیمت ۱۴۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
باندل سه گانه پدرخوانده
قیمت ۱۹۸,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا سناریو بازپرس
قیمت ۱۲۹,۰۰۰ ۱۱۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
ضد ZED
قیمت ۱۰۹,۰۰۰ ۹۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا پدرخوانده جک گنجشکه
قیمت ۱۳۹,۰۰۰ ۱۲۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
شب های مافیا زودیاک
قیمت ۱۳۹,۰۰۰ ۱۱۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
مافیا کلاسیک پیشرفته گنجفه
قیمت ۱۲۰,۰۰۰ ۹۵,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
فریب Deception
قیمت ۵۸۸,۰۰۰ ۵۴۸,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
بسته اصلی شب مافيا
قیمت ۶۸۰,۰۰۰ ۵۹۰,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
مافیا زودیاک نسخه دو
قیمت ۵۵,۰۰۰ ۵۰,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
آخرين ايستگاه
قیمت ۶۵۰,۰۰۰ ۵۴۰,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود