آموزش بازی مافیا کلاسیک

بازی مافیا سناریو های زیادی دارد و یکی از سناریو هایی که در تعداد بالا بازی می کنند کلاسیک است که در این صفحه با نقش های آن آشنا می شویم.

بازی مافیا (کلاسیک) اولین بار توسط دیمیتری دیویدف در سال هشتاد و شش میلادی، به عنوان یک تمرین گروهی برای دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو طراحی شد. این تمرین گروهی که به اسم مافیا یا گرگنما ساخته می‌شد، خیلی سریع جایش را به عنوان بازی محبوب شبانه‌ی دانشجویان دانشگاه مسکو باز کرد و کمتر از دو سال بعد، به تمام اروپا و بعد هم به آمریکا رسید و امروز یکی از شناخته شده‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های گروهی در سراسر جهان است.

این بازی بین دو گروه مافیا و شهروندان انجام می‌شود. در این بازی یک سوم بازیکنان تیم مافیا هستند و بقیه گروه شهروندان را تشکیل می‌دهند. کارت نقش‌ها بین بازیکنان پخش می‌شوند. هیچکس نباید نقش بقیه را بداند. سپس گرداننده‌ی بازی از همه می‌خواهد چشمانشان را ببندند. بازیکنانی که کارت مافیایی دارند، چشمان خود را باز می‌کنند تا هم تیمی‌هاشان را بشناسند.

به این صورت بازیکنان به دو گروه اقلیت آگاه و اکثریت ناآگاه تقسیم می‌شوند و از اینجاست که بازیکنانی که نقش شهروندان را دارند، باید تلاش کنند تا از صحبت‌ها و زبان بدن بقیه، مافیاهایی که بینشان پنهان شده‌اند را شناسایی کنند. تیم مافیا هم هر شب یکی از شهروندان را می‌کشد و در روز هم با گمراه کردن شهروندان قصد دارد آن‌ها را نسبت به هم بدبین کنند تا بتوانند شهر را در اختیار بگیرند. در این بازی قدرت تکلم، خونسردی و خوانش سناریوی بازیکنان دیگر، همینطور قدرت خواندن زبان بدن، سلاح شهروندان است.

نقش‌ های بازی مافیا کلاسیک

در این بازی تعداد مافیا یک سوم تعداد کل بازیکنان (مثلاً برای هفت نفر، دو مافیا و برای هشت نفر سه مافیا) است. در نسخه کلاسیک و اصلی بازی تیم مافیا فقط یک نقش پدرخوانده (دُن) دارد که رهبر مافیاست و بقیه‌ی تیم، مافیای ساده هستند. یعنی هیچ قابلیتی ندارند. در تیم شهروندان یک دکتر و یک کارآگاه وجود دارد و بقیه شهروند ساده هستند و قابل خاصی ندارند.

پدرخوانده (دُن):

همان رئیس و تصمیم گیرنده مافیا است. تا زمانی که پدرخوانده در بازی باشد، هدف شلیک مافیا در شب را او انتخاب می‌کند و زمانی که حذف شود، بقیه مافیا با مشورت هم به یک نفر شلیک خواهند کرد. اگر کارآگاه استعلام پدرخوانده را بگیرد، به او شهروند معرفی خواهد شد.

کارآگاه:

پلیس شهر است. کارآگاه هر شب بیدار می‌شود و استعلام یکی از بازیکنان را می‌گیرد. اگر آن بازیکن جزو تیم مافیا باشد، گرداننده به او علامت تایید نشان خواهد داد و اگر شهروند یا پدرخوانده باشد، عدم تأیید می‌گیرد. وظیفه‌ی کارآگاه شناسایی افراد مافیا در شب و رهبری و همسو کردن شهروندان در روز برای حذف مافیا است.

دکتر:

ناجی شهروندان است. وظیفه‌ی دکتر نجات قربانی شب مافیاست. دکتر هر شب بعد از مافیا بیدار می‌شود و یک نفر را انتخاب می‌کند. اگر در همان شب، مافیا به او شلیک کرده باشد، زنده می‌ماند و از بازی حذف نخواهد شد. دکتر می‌تواند خودش و بقیه‌ی بازیکنان را هر چند بار که می‌خواهد نجات بدهد.

مراحل بازی:

ابتدا گرداننده کارت‌های نقش را بین بازیکنان تقسیم می‌کند. کارت نقش کاملاً پنهان است و هیچکس تحت هیچ شرایطی، حتی در زمان حذف از بازی، حق ندارد کارت نقش خود را به دیگران نشان بدهد.

سپس شب معارفه شروع می‌شود. گرداننده از همه می‌خواهد چشمان خود را ببندند. بعد تیم مافیا را صدا می‌زند. بازیکنانی که نقش مافیایی دارند، چشمان خود را باز می‌کنند تا همدیگر را بشناسند. گرداننده، پدرخوانده را به بقیه‌ی یارانش معرفی می‌کند. سپس دوباره همه چشمانشان را می‌بندند و به این شکل روز اول بازی آغاز می‌شود.

فاز روز: روز یک نفر که گرداننده انتخاب می‌کند، سر صحبت می‌شود و یک دقیقه فرصت صحبت دارد. توجه داشته باشید، که یک دقیقه زمان محدودی است که با توجه به تعداد بازیکنان و محدودیت زمانی ممکن است کمی کوتاه‌تر شود،اما برای همه بازیکنان باید به یک اندازه باشد. به ترتیب تمام بازیکنان یک دور صحبت می‌کنند. صحبت آزاد است و هرکس می‌تواند به راست یا دروغ ادعای هر نقشی داشته باشد. اما هیچکس اجازه ندارد تحت هیچ شرایطی، حتی در صورت حذف از بازی، کارت نقشش را به دیگران نشان بدهد. بازیکنان به ترتیب درباره‌ی خودشان و شک‌هایشان صحبت می‌کنند و وقتی تمام بازیکنان صحبت کردند، بازی وارد فاز رأی‌گیری می‌شود.

فاز رأی‌گیری: فاز رأی‌گیری بازیکنان هر روز می‌توانند یک نفر را به جرم مافیا بودن با اکثریت آرا، از بازی اخراج کنند. گرداننده، یکی‌یکی به بازیکنان اشاره می‌کند و بقیه می‌توانند به آن‌ها رأی بدهند. در این مرحله محدودیتی برای تعداد رأی وجود ندارد و یک بازیکن می‌تواند به هر چند نفری که ظن مافیایی دارد، رأی بدهد. بازیکن یا بازیکنانی که تعداد رأی آن‌ها بیشتر از نصف تعداد بازیکنان (مثلاً برای هفت بازیکن، چهار رأی) باشد، به دفاع می‌روند. کسانی که به دفاع می‌روند هر کدام یک دقیقه فرصت دارند تا از خودشان دفاع کنند. پس گرداننده از بقیه‌ی بازیکنان می‌خواهد تا دوباره به آن‌ها رأی بدهند. در این مرحله هرکس فقط می‌تواند به یکی از کسانی که در دفاع هستند رأی خروج بدهد.

اگر فقط یک نفر در دفاع باشد و باز هم بیشتر از نصف بازیکنان به او رأی خروج بدهند، از بازی حذف می‌شود. اگر بیشتر از یک نفر در دفاع باشد، بازیکن یا بازیکنانی که بیشترین رأی خروج را داشته باشند، از بازی حذف خواهند شد، حتی اگر تعداد رأی خروج آن‌ها کمتر از نصف بازیکنان باشد.

وقتی رأی‌گیری به پایان رسید بازی وارد فاز شب می‌شود.

فاز شب: گرداننده از همه می‌خواهد چشمانشان را ببندند. در شب، به جز کسانی که گرداننده صدا می‌زند، هیچکس حق ندارد چشمانش را باز کند، وگرنه از بازی اخراج خواهد شد. گرداننده ابتدا تیم مافیا را صدا می‌زند. تیم مافیا بیدار می‌شوند، یک دقیقه زمان دارند تا با هم مشورت کنند، و در نهایت به یک نفر شلیک می‌کنند. اگر پدرخوانده در بازی باشد، بعد از مشورت با یارانش، او کشته‌ی شب را انتخاب می‌کند، اما اگر پدرخوانده از بازی حذف شده باشد، بقیه تیم مافیا باید تصمیم بگیرند به چه کسی شلیک کنند.

وقتی مافیا به قربانی‌اش شلیک کرد، همه تیم مافیا می‌خوابند. سپس گرداننده دکتر را صدا می‌زند، دکتر باید قربانی شلیک مافیا در شب را نجات بدهد. او یک نفر را انتخاب می‌کند و اگر درست حدس زده باشد، قربانی مافیا نجات پیدا خواهد کرد و در آن شب کسی کشته نخواهد شد. اما اگر اشتباه حدس بزند، روز بعد شهروندی که مافیا به او شلیک کرده است، از بازی بیرون خواهد رفت.

بعد از اینکه دکتر کارش را انجام داد، گرداننده کارآگاه را صدا می‌زند. کارآگاه هر شب استعلام یک نفر را از گرداننده می‌گیرد. اگر کسی که انتخاب کرده، جزو تیم مافیا باشد، گرداننده با دست به او علامت تأیید نشان می‌دهد و اگر جزو شهروندان باشد، عدم تأیید می‌گیرد. کارآگاه وقتی کارش را انجام داد دوباره به خواب می‌رود.

مهم: کارآگاه نمی‌تواند استعلام پدرخوانده را بگیرد و اگر او را انتخاب کند، گرداننده، پدرخوانده را شهروند معرفی می‌کند.

اعلام وقایع: هنگامی که فاز شب به پایان می‌رسد، گرداننده اعلام می‌کند که روز شده و همه چشمانشان را باز می‌کنند. گرداننده اعلام می‌کند که کدام بازیکن دیشب کشته شده و باید بازی را ترک کند. اما اگر دکتر توانسته باشد قربانی مافیا را نجات بدهد، گرداننده اعلام می‌کند که در شب گذشته کسی کشته نشده است. دوباره یک نفر سر صحبت می‌شود و فاز روز دوم آغاز خواهد شد.

پایان بازی: بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تمام افراد مافیا از بازی حذف شوند و شهروندان بازی را ببرند، یا در پایان فاز شب و آغاز فاز روز تعداد شهروندان و مافیا با هم برابر شده باشند. در این صورت تیم مافیا برنده بازی خواهد بود.

چند پیشنهاد از ما به شما:

۱- حالت کلاسیک برای جمع‌های تعداد پایین خیلی مناسب است. همچنین برای مسابقاتی که امتیاز دهی دارند هم کارایی بالا دارد چون تقریبا همه نقش‌ها یک‌‌جور هستند و امکان امتیازدهی و داوری راحت‌تر می‌شود.

۲- بعضی وقت‌ها اتفاقات آن‌طور که انتظار دارید پیش نمی‌روند چون مافیا یک بازی گروهی است و تابع عوامل متعدد. گاهی اوقات خوب بازی می‌کنید ولی اتفاقات طوری پیش می‌روند که در نهایت می‌بازید. گاهی اوقات خوب بازی می‌کنید و تیم مقابل بهتر بازی می‌کنند.

۳- به حس درونتان بیشتر توجه کنید و احترام بگذارید. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که به دلیل عدم اعتماد به نفس، فشار بازی یا بازی‌های اشتباه دیگران به حس درونتان توجه نمی‌کنید و در پایان بازی، افسوس می‌خورید که کاش گوش می‌کردید.

۴- احترام بگرداننده بازی، اهمیت بالایی دارد چون گرداننده است که بازی را جلو می‌برد و برای این کار، زحمت می‌کشد. مطمئن باشید هر چقدر با گرداننده بیشتر همراه باشید، از بازی لذت بیشتری خواهید برد. این را فراموش نکنید که گرداننده نیز انسان است و ممکن است اشتباه کند.

۵- ممکن است هیجان و رقابت در لحظاتی از بازی، اوج بگیرد و بازیکنان را هیجان زده یا عصبانی کند. این اتفاقات در هر بازی یا رقابتی ممکن است پیش آید. ولی اگر هیجانات همیشگی باشند و از کنترل خارج شوند، هم باعث آزار تعدادی از بازیکنان خواهد شد و هم ممکن است باعث بروز اتفاقات عجیب و غریب شود.

۶- سعی کنید هر دفعه به یک شکل بازی نکنید. بسیاری از بازیکنان فقط در یک قالب بازی می‌کنند و این نکته منفی محسوب می‌شود. عامل غیر قابل پیش‌بینی بودن در یک بازی نقش مخفی و استنتاجی، بسیار مهم است.

۷- بازی می‌کنید تا دور هم باشید، رقابت کنید و لذت ببرید. چشم باز کردن و کارهای این چنینی باعث می‌شوند تمام لذت بازی از بین برود. چه برای فرد خاطی، چه برای بازیکنان برگرداننده‌ای که انرژی و وقتشان را گذاشتند. اگر دست خودتان نیست، بازی نکنید!!

با تشکر از مجموعه دورهمی

خرید بازی و بردگیم
مافیا ده سناریو برتر
قیمت ۴۹۸,۰۰۰ ۳۹۸,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا سناریو پدرخوانده
قیمت ۱۳۹,۰۰۰ ۱۲۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا پدرخوانده شرلوک هولمز
قیمت ۱۴۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
باندل سه گانه پدرخوانده
قیمت ۱۹۸,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا سناریو بازپرس
قیمت ۱۲۹,۰۰۰ ۱۱۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
ضد ZED
قیمت ۱۰۹,۰۰۰ ۹۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
کارت بازی مافیا پدرخوانده جک گنجشکه
قیمت ۱۳۹,۰۰۰ ۱۲۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
شب های مافیا زودیاک
قیمت ۱۳۹,۰۰۰ ۱۱۹,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
مافیا کلاسیک پیشرفته گنجفه
قیمت ۱۲۰,۰۰۰ ۹۵,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
فریب Deception
قیمت ۵۸۸,۰۰۰ ۵۴۸,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
بسته اصلی شب مافيا
قیمت ۶۸۰,۰۰۰ ۵۹۰,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
مافیا زودیاک نسخه دو
قیمت ۵۵,۰۰۰ ۵۰,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود
آخرين ايستگاه
قیمت ۶۵۰,۰۰۰ ۵۴۰,۰۰۰ تومان
آکبند
تولید ایران
موجود