سناریو کاپو بازی مافیا
این سناریو جذاب توسط مجموعه فکری دن طراحی شده است که هم اکنور به عنوان جدید ترین سناریو شناخته شده می شود.
ویدئو آموزش بازی کاپو
نقش های سناریو کاپو
بازیکنان در این سناریو به دو گروه شهروند و مافیا تقسیم می شوند که در زیر نقش های هر گروه را با هم بررسی می کنیم.
نقش های گروه مافیا
- دن مافیا استعلام دن مافیا برای کاراگاه منفی است. یک پادزهر در اختیار دارد که در صورتی که عطار به دن مافیا زهر بدهد،می تواند از آن استفاده کند.در صورتی که دن مافیا روز یک با تفنگ از بازی خارج پادزهر در اختیار جادوگر قرار می گیرد. دن مافیا قابلیت سوداگری کردن اعضای تیم را دارد.(می تواند یک شهروند ساده یا مظنون رو به تیم خود بیاورد)
- جادوگر هر شب یک شهروند را انتخاب می کند،در صورتی که شهروند انتخاب شده ابلیتی دار باشد،ابلیتی بر روی خودش اجرا می شود. جادوگر به زره ساز،خود زره ساز زره دریافت می کند.(جز زره ایی میتواند در طول بازی به خودش بدهد حساب نمی شود) جادوگر به کاراگاه،استعلام هر شخصی را بگیرد منفی است. جادوگر به عطار،عطار برای خودش زهر می ریزد.
- جلاد دقیقا مشابه نقش ناتو است و اگر نقش کسی رو درست حدس بزنه اون شخص تحت هر شرایطی خارج میشه.جلادی به جای شات انجام می شود.
- خبرچین جاسوس تیم مافیا است و کدخدا اگر او را بیدار کند به عنوان شهروند بیدار می شود.
نقش های گروه شهروند
- کارآگاه هر شب استعلام می گیرد . استعلام دن مافیا همیشه منفی است.
- مظنون -شهروند ساده ای است که استعلام آن برای کارآگاه مثبت است. -ساید در صورت خروج از بازی و اعلام وضعیت از طرف گرداننده شهروند است.
- زره ساز دقیقا مشابه نقش دکتر تک سیو یک شب در کل بازی می تواند خودش را نجات بدهد
- عطار در بازی ۲ پادزهر وجود دارد که یکی در اختیار دن مافیا و دیگری در اختیار عطار می باشد. یک زهر دارد که هر شبی که بخواهد به یک نفر می دهد در صورتی شخصی که زهر دریافت کرده در بازی باشد،گرداننده در ابتدای روز اعلام می کند زهر وارد بازی شده . بعد از پایان روز در صورتی که شخصی که زهر در بدنش است از بازی خارج نشده باشد ، اول فاز شب گرداننده اعلام می کند زهر داخل بدن چه شخصی است و می پرسد،«کسانی که موافق هستند پادزهر داده بشود رای بدهند»،در همان فاز شب رای می دهند (رای گیری در فاز شب) کسی که زهر در بدنش است حق رای ندارد و در تعداد محاسبه نمی شوند. اگر نصف به علاوه ۱ رای داده باشند گرداننده اعلام میکند اکثریت خواهان دادن پادزهر هستند. سپس عطار به تنهایی بیدار می شود و اگر تصمیم بگیرد پادزهر ندهد شخصی که زهر در بدنش است کشته می شود. در صورت نبودن عطار داخل بازی،ملاک دادن پادزهر همان رای گیری فاز شب می باشد.(نصف به علاوه ۱) در صورتی که جادوگر به عطار زده باشد،عطار می تواند به خودش پادزهر بدهد.
- وارث اولین نقش شب معارفه بیدار شده و یک نفر را انتخاب می کند. در صورت خروج فرد انتخاب شده نقش آن برای وارث است. تا قبل از اینکه وارث صاحب نقشی شود نامیرا است. وارث فقط در صورت انتخاب کارآگاه ، زره ساز و عطار صاحب نقش آنها می شود در غیر این صورت در صورت خروج شخص انتخاب شده صاحب هیچ توانایی نمی شود .(غیر قابل سوداگری می باشد)
- کدخدا دو نفر در طول بازی می توانند به کدخدا وصل بشوند و به لینک شهروندی بپیوندند.در شبی که شهروندی را بیدار می کند اگر شهروند یا خبرچین باشد با او بیدار می شوند. شهروند بیدار شده حق ندارد نقشش را به کدخدا بگوید.شب بعدی که بخواهد از تواناییش استفاده کند لینک شب قبلی بیدار نمی شود. در واقع کدخدا شهروندان خودش را می شناسد ولی آن دو همدیگر را نمی شناسند. اگر کدخدا مافیا به جز خبرچین بیدار کند صبح گرداننده می گوید مرگ کدخدا و اگر لینکی داشته باشد با او خارج می شوند. اگر جادوگر به کدخدا بزند یکی از توانایی های او از بین می رود. اگر با لینک کدخدا سوداگری شود دیگر کدخدا امکان ناتویی ندارد. اگر وارث به کدخدا زده باشد و توانایی باقی مانده باشد به او می رسد ولی لینک قبلی را نمی شناسد.
- شهروند ساده دو شهروند ساده در بازی است که به همراه مظنون قابلیت سوداگری شدن دارند.
انتخاب معتمد شهر و تفنگ کاپو
انتهای روز یک، در این سناریو، رای گیری برای انتخاب یک معتمد از سر صحبت انجام می شود کسی که بیشترین رای را بیاورد به عنوان معتمد انتخاب می شود معتمد ۱۵ ثانیه صحبت می کند و بعد دو نفر را به عنوان تارگت مشخص میکند. بلافاصله شب موقت صورت می گیرد. تیم مافیا بیدار می شوند و به دستور دن مافیا یک گلوله مشقی و یک گلوله جنگی در تفنگ معتمد (با تعیین اولویت : اولین تیر جنگی یا دومین تیر جنگی) قرار می دهند. دو نفری که وارد دفاعیه شدند هر کدام ۳۰ثانیه دفاع میکند و بعد معتمد تصمیم میگیرد تیر را شلیک کند (میتواند تیر اول را هوایی شلیک کند) (اگر تیر اول مشقی بود میتواند تیر دوم را شلیک کند اما نمی تواند به یک نفر دوبار شلیک کند) ساید کسی که تفنگ جنگی خورده توسط گرداننده خوانده می شود و پس از وصیت از بازی خارجمی شود.سپس شب می شود. اگر دن با تفنگ جنگی از بازی خارج شود،پادزهر در اختیار جادوگر قرار می گیرد.
ترتیب بیدار شدن نقش ها
- تیم مافیا(جادوگر با تیم بیدار می شود اما اکت خود را به تنهایی انجام می دهد)
- اهنگر
- کاراگاه
- عطار
- وارث
این سناریو در تعداد 12 و 13 نفره
در تعداد 12 نفر در تیم مافیا نقش خبرچین اضافه شده.و در شهروندان کدخدا اضافه می شود.
در تعداد 13 نفر به شهروندان یک شهروند ساده نیز اضافه می شود.